Verantwoording werkprocessen
B1-K1-W1: Verzamelt, registreert en beheert projectinformatie
Tijdens een coördinatievergadering over het project Aldlânsdyk heb ik belangrijke projectinformatie verzameld. Deze informatie voegde ik toe aan een Friso-bestand. Dit hielp bij het vastleggen van afspraken en het organiseren van de start van het project.
B1-K1-W2: Integreert projectinformatie
Voor deze opdracht analyseerde ik het klachtenproces binnen Friso. Ik ontdekte dat dit proces efficiënter kon worden ingericht. Mijn verbetervoorstel omvatte een overzichtsbestand waarin bouwdelen, garantietermijnen en leveranciersgegevens werden vastgelegd. Dit bestand zou het klachtenproces versnellen door eenvoudig te controleren of schade binnen de garantie valt en wie verantwoordelijk is voor de reparatie.
P1-K2-W2: Maakt uitvoeringsplan
Bij het project in Slochteren, waar prefab meterkasten werden gebruikt, maakte ik een uitvoeringsplan. Ik bezocht samen met Johannes Klaver de leverancier om technische vragen te bespreken. Op basis van deze informatie stelde ik een planning en een overzicht op van het benodigde materiaal, materieel en personeel.
P1-K1-W1: Werkt ontwerp uit
Bij het project in Barsingerhorn kreeg ik een ontwerp van een twee-onder-een-kapwoning. Omdat er een grote uitbouw aan de zijkant en achterkant bij moest komen, heb ik het hele ontwerp opnieuw uitgewerkt in Revit.
Ik heb de wijzigingen uit de schets in het ontwerp verwerkt en ervoor gezorgd dat alles goed bij elkaar paste. Tijdens dit werk heb ik veel nieuwe dingen geleerd over het gebruik van Revit, zoals handige functies met filters. Met hulp van 2 collega’s werkvoorbereiding en tekenaar heb ik het ontwerp kunnen maken en een kostenraming gemaakt op basis van projecten die hier op lijken.
P1-K1-W2: Maakt ontwerp gereed voor aanvraag omgevingsvergunning en aanbesteding
Ik werkte aan het opstellen van stukken voor de omgevingsvergunning en aanbesteding. Dit omvatte onder andere berekeningen van daglichttoetreding, ventilatie en bouwfysische waarden, evenals een rioleringsplan. Het proces was nieuw voor mij dus ook erg leerzaam. Het gaf me een goed inzicht in de voorbereiding van bouwprojecten.
P1-K2-W3: Maakt werktekeningen
Ik maakte werktekeningen waarin alle bouwlagen, details en doorsnedes nauwkeurig werden uitgewerkt. Ik leerde hierbij werken met filters in Revit, wat mijn werk efficiënter maakte. De werktekeningen gaven een compleet beeld van de constructie en werden gebruikt voor de verdere uitvoering. Dit werkproces heeft me veel geleerd over de functies in revit ook hoe je zelf een family kunt maken.
P1-K2-W1: Maakt (deel)begroting en afspraken met leveranciers
Voor de ruwbouwfase van het project maakte ik een begroting in IBIS. Dit was even wennen, omdat invoer gedetailleerder moest worden uitgewerkt dan ik gewend was. Ook maakte ik een offertevergelijking voor houten trappen, waarna ik een keuze kon maken uit drie offertes. Door mijn raming te vergelijken met de begroting zag ik dat ik binnen het budget bleef.
P1-K3-W1: Begeleidt bouwwerkzaamheden
Ik hield een toolboxmeeting over gehoorbescherming op het project Sneeckermeesters en begeleidde ik het stenen vervoer en op de begane grond het verwijderen van de stempels. Tijdens deze begeleiding lette ik op de veiligheid en de uitvoering van de werkzaamheden
P1-K3-W2: Bewaakt tijd en kosten van de bouwwerkzaamheden
Bij Sneeckermeesters moest ik de planning aanpassen nadat kozijnen niet op tijd geleverd waren door een fout van de leverancier. Ik maakte een nieuwe zes weekse planning en stelde een meer- en minderwerkstaat op. Hierdoor werd de planning voor een grootdeel opgepakt, met minder extra kosten voor Friso.
P1-K3-W3: Controleert de maatvoering
Ik controleerde de maatvoering van een toogkozijn dat opnieuw geleverd was. Hierbij controleerde ik of het kozijn nu wel de juiste afmetingen had, wat gelukkig het geval was. deze was eerst geleverd met verkeerde maten.
P1-K3-W4: Voert kwaliteitscontrole uit
Tijdens het project Sneeckermeesters voerde ik een bouwplaats inspectie uit. Ik controleerde op veiligheid en maakte een overzicht van wat goed ging en wat verbeterd kon worden. Deze informatie werd vastgelegd in een verslag en gedeeld binnen een project.
Maak jouw eigen website met JouwWeb